Statuten

Statuten der Studievereniging voor ICT & Media zoals ingestemt tijdens de Algemene Leden Vergadering van 2025-06-18. Ondertekend door de aanwezige bestuursleden in het jaar 2024/2025 op 2025-07-29.

Definities

Artikel 1

  1. Het verenigingsjaar loopt gedurende twaalf (12) maanden. Deze hoeft ook niet gelijk te lopen aan het kalenderjaar of schooljaar.
  2. Wanneer er gesproken wordt van “schriftelijk”, wordt hieronder tevens verstaan: per e-mail.
  3. Wanneer er gesproken wordt van “de Faculteit”, wordt hieronder verstaan: de Faculteit voor ICT & Media aan de Haagse Hogeschool of een soortgelijke, daarvoor in de plaats gekomen studierichting.
  4. Wanneer er gesproken wordt van “de Leden”, wordt hieronder verstaan: de leden zoals bedoeld in Artikel 5.a.

Naam

Artikel 2

  1. De vereniging draagt de naam: Studievereniging voor ICT & Media.
  2. De verkorte naam van de vereniging is: SIM.

Zetel

Artikel 3

De vereniging heeft haar zetel te 's-Gravenhage.

Doel

Artikel 4

  1. De vereniging heeft ten doel

    1. het bieden van een open gemeenschap waarbinnen studenten zich op hun eigen manier zowel studiegericht als sociaal kunnen ontwikkelen;
    2. het ontwikkelen en behouden van betrokkenheid bij de Academie, de opleiding en de vereniging, voor studenten, oud-studenten en docenten.
  2. De vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:

    1. het onderhouden van contacten met studenten, oud-studenten en docenten verbonden aan de Faculteit; het onderhouden van contacten, voor zover nuttig, met andere (studie)verenigingen;
    2. het geven van informatie over de studies van de Faculteit. Het organiseren van en het medewerking verlenen aan onder andere de organisatie van workshops, congressen, lezingen en symposia;
    3. het organiseren van activiteiten voor studenten, oud-studenten en docenten van de Faculteit, in het bijzonder haar leden;
    4. het inschakelen van alle andere haar ten dienste staande wettige middelen, diensten en activiteiten.

Leden

Artikel 5

Het lidmaatschap van de vereniging kent twee varianten:

  1. lid;
  2. alumnus lid.

Artikel 6

  1. Leden van de vereniging staan, op het moment van inschrijving, ingeschreven aan de Faculteit.

  2. Aanmelding voor het lidmaatschap geschiedt schriftelijk bij het bestuur, dat binnen drie maanden na de aanmelding over de toelating beslist.

  3. Bij afwijzing heeft de belanghebbende recht op beroep op de algemene ledenvergadering, schriftelijk in te stellen binnen één maand nadat het betreffende besluit – onder verwijzing naar zijn recht van beroep – te zijner kennis is gebracht. In de eerstvolgende algemene ledenvergadering wordt hieromtrent uitspraak gedaan.

  4. Het lidmaatschap is persoonlijk.

  5. In afwijking van artikel 6.1 kan het bestuur, naar eigen inzicht en onder door haar te stellen voorwaarden, besluiten personen die niet voldoen aan de in artikel 6.1 gestelde vereisten toe te laten als lid van de vereniging.

Einde Van het lidmaatschap

Artikel 7

  1. Het lidmaatschap eindigt:

    1. door het verliezen van de kwaliteit zoals bedoeld in artikel 6.1;
    2. bij overlijden van het lid. Overgang krachtens erfrecht is niet toegelaten;
    3. Door opzegging door het lid;
    4. Door opzegging door de vereniging. Deze kan geschieden wanneer een lid heeft opgehouden aan de vereisten voor het lidmaatschap bij de statuten gesteld te voldoen, wanneer het lid zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren;
    5. Door ontzetting. Deze kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, de reglementen of de besluiten van de vereniging handelt of de vereniging op. onredelijke wijze benadeelt.
  2. Opzegging door een lid dient schriftelijk te geschieden tegen het einde van een verenigingsjaar met een opzegtermijn van vier weken. Een lid kan echter zijn lidmaatschap onmiddellijk beëindigen indien redelijkerwijs niet van hen gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

  3. Opzegging door de vereniging, alsook ontzetting, geschiedt door het bestuur, dat een lid ten spoedigste met opgave van redenen schriftelijk in kennis stelt van het betreffende besluit onder vermelding van de datum waartegen is opgezegd of ontzet. Het lid heeft gedurende één maand na de ontvangst van de kennisgeving recht van beroep op de algemene vergadering; dit recht van beroep moet in de kennisgeving worden vermeld. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.

  4. Opzegging door de vereniging met onmiddellijke ingang naar aanleiding van wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen van de leden is niet mogelijk

  5. Het bestuur is bevoegd een lid te allen tijde te schorsen, indien gronden tot opzegging of ontzetting aanwezig zijn. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot opzegging of ontzetting eindigt door het verloop van die termijn.

Contributie

Artikel 8

De leden zijn verplicht jaarlijks een door de algemene vergadering vast te stellen contributie te betalen. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar aanvangt of eindigt, is niettemin de contributie voor het hele jaar verschuldigd.

Bestuur

Artikel 9

  1. De vereniging heeft een bestuur, bestaande uit ten minste drie bestuursleden of zoveel meer als de algemene vergadering zal benoemen.
  2. De bestuursleden worden door de algemene vergadering uit de leden benoemd.
  3. Voor de benoeming van bestuursleden kunnen door het bestuur, diens waarnemers of door ten minste vijf procent van de leden niet-bindende voordrachten voor kandidaten worden gedaan.
  4. De benoeming van een bestuurslid geschiedt voor één jaar. Een aftredend bestuurslid is terstond herbenoembaar.

Einde bestuurslidmaatschap. Schorsing

Artikel 10

  1. Een bestuurslid kan te allen tijden door de algemene vergadering worden geschorst of ontslagen. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag eindigt door het verloop van die termijn. Het bestuur kan om dringende redenen een bestuurslid schorsen in afwachting van het besluit van de eerstvolgende algemene vergadering.

  2. Het bestuurslidmaatschap eindigt voorts door bedanken en door periodiek aftreden.

Dagelijks Bestuur

Artikel 11

  1. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, die tezamen het dagelijks bestuur vormen.
  2. Het dagelijks bestuur is belast met de dagelijkse leiding van de vereniging en met de uitvoering van de bestuursbesluiten.

Bestuursbevoegdheid

Artikel 12

  1. Het bestuur is bevoegd tot het verrichten van alle rechtshandelingen, waaronder het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in artikel 44 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

  2. Indien het bestuur niet voltallig is, behoudt het niettemin zijn bevoegdheden, onverminderd de verplichting van het bestuur om in de vacature te doen voorzien.

  3. Erfstellingen kunnen slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.

Vertegenwoordiging

Artikel 13

  1. De vereniging wordt vertegenwoordigd door haar bestuur.
  2. De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt bovendien toe aan twee gezamenlijk handelende leden van het bestuur, waarvan ten minste één lid van het dagelijks bestuur.

Algemene vergadering

Artikel 14

  1. Het bestuur roept de algemene ledenvergadering bijeen, wanneer het dit wenselijk oordeelt, of wanneer het daartoe volgens de wet of de statuten verplicht is.

  2. Voorts is het bestuur, op schriftelijk verzoek van ten minste een zodanig aantal leden dat bevoegd is tot het uitbrengen van vijf procent van de stemmen in een algemene ledenvergadering, verplicht tot het bijeenroepen van een algemene ledenvergadering op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het verzoek. Indien niet binnen veertien dagen aan het verzoek gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot bijeenroeping overgaan op de wijze waarop het bestuur de algemene ledenvergadering bijeen roept.

  3. De leden worden ten minste tien dagen van tevoren schriftelijk onder opgave van de agenda, ter vergadering opgeroepen, waarbij de dag van oproeping en die van de vergadering niet worden meegerekend.

Artikel 15

  1. Gewone leden, die niet geschorst zijn, hebben toegang tot de algemene ledenvergadering en hebben daarin ieder één stem.
  2. Alumni leden, die niet geschorst zijn, hebben toegang tot de algemene ledenvergadering maar mogen hierin geen stem uitbrengen.
  3. Een geschorst lid heeft toegang tot de algemene ledenvergadering waarin de schorsing wordt behandeld, en is bevoegd daarover het woord te voeren.
  4. Niet-leden hebben geen toegang tot de algemene ledenvergadering.
  5. Indien gewenst kan het bestuur of de algemene ledenvergadering personen die normaal geen toegang hebben, toelaten tot de algemene ledenvergadering.
  6. Een stemgerechtigd lid kan door schriftelijke machtiging maximaal twee andere stemgerechtigde leden vertegenwoordigen tijdens de algemene ledenvergadering.

Artikel 16

Van een algemene ledenvergadering worden door de secretaris of een ander door de voorzitter daartoe aangewezen persoon notulen gehouden, die in dezelfde vergadering dan wel binnen een redelijke termijn na deze vergadering worden vastgesteld.

Artikel 17

  1. De algemene ledenvergaderingen worden geleid door de voorzitter of diens plaatsvervanger. Bij beider ontstentenis of belet treedt een van de andere bestuursleden, door het bestuur aan te wijzen, als voorzitter op. Wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de ledenvergadering daarin zelve.

  2. Het ter algemene ledenvergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter omtrent de uitslag van een stemming is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.

  3. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel, bedoeld in artikel 17 lid 2, de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, indien de meerderheid van de vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.

De Raad van Advies

Artikel 18

  1. De Raad van Advies bestaat uit vier tot zes personen. De leden van de Raad van Advies vallen onder de volgende type leden:
    1. lid;
    2. alumnus lid;
  2. De Raad van Advies wijst uit haar midden een voorzitter en een secretaris en communiceert dit naar het bestuur.
  3. Leden van de Raad van de Advies mogen geen onderdeel uitmaken van het bestuur of de Kascontrolecommissie;
  4. De Raad van Advies kan op de algemene ledenvergadering nieuwe kandidaten voordragen;
  5. De type leden, zoals beschreven in artikel 18 lid 1, mogen zichzelf voorstellen als kandidaat op de algemene ledenvergadering;
  6. De kandidaten nemen zitting na stemming door de algemene ledenvergadering;
  7. Leden van de Raad van Advies nemen zitting voor ten minste één verenigingsjaar;
  8. Leden van de Raad van Advies treden terug na een periode van maximaal vijf verenigingsjaren of op eigen initiatief.
  9. Wanneer de algemene ledenvergadering het vertrouwen opzegt in de Raad van Advies stelt de algemene ledenvergadering een nieuwe Raad van Advies aan.

Kascontrole Commissie

Artikel 19

  1. De Kascontrolecommissie is samengesteld uit minimaal drie personen. Deze personen vallen onder de volgende type leden:

    1. lid;
    2. alumnus lid;
  2. Leden van de Kascontrolecommissie mogen geen onderdeel uitmaken van het bestuur of de Raad van Advies;

  3. Indien de Kascontrole commissie geheel of gedeeltelijk opnieuw moet worden samengesteld, draagt de algemene ledenvergadering een zodanig aantal kandidaten voor dat de commissie minimaal uit drie leden bestaat

  4. De type leden, zoals beschreven in artikel 19 lid 1, mogen zichzelf voorstellen als kandidaat op de algemene ledenvergadering.

  5. De kandidaten nemen zitting na goedkeuring van de algemene ledenvergadering.

  6. Een lid van de Kascontrolecommissie zal voor twee boekjaren zitting nemen. Na twee boekjaren is het mogelijk om een nieuwe termijn te starten mits deze opnieuw wordt goedgekeurd. Een lid kan te allen tijde op eigen initiatief terugtreden zolang de kwaliteit van artikel 19 lid 1 behouden wordt.

  7. Indien er iets aan de status binnen de vereniging van een lid van de Kascontrolecommissie verandert, waardoor niet meer wordt voldaan aan de vereisten voor lidmaatschap van de Kascontrolecommissie, dan verlaat dit lid de Kascontrolecommissie, tenzij de algemene ledenvergadering een uitzondering maakt.

  8. Wanneer de algemene ledenvergadering het vertrouwen opzegt in de Kascontrolecommissie wordt er een nieuwe Kascontrolecommissie samengesteld volgens de vereisten beschreven in artikel 19.

  9. Leden van de Kascontrolecommissie mogen alleen een oordeel uitspreken over een revisie van een verenigingsjaar indien zij in dat betreffende verenigingsjaar geen onderdeel waren van het bestuur.

Jaarverslag

Artikel 20

  1. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige aantekeningen te houden, dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend

  2. Het bestuur brengt in een algemene vergadering, te houden binnen zes maanden na afloop van een verenigingsjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene vergadering, een jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid. Het legt de balans en een staat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring aan de vergadering over. Deze stukken worden ondertekend door de leden van het bestuur; ontbreekt de ondertekening van een of meer bestuursleden, dan wordt daarvan onder opgave van redenen melding gemaakt. Na verloop van de termijn kan ieder lid van de gezamenlijke bestuurders in rechte vorderen dat zij deze verplichtingen nakomen.

  3. De Kascontrolecommissie, zoals benoemd in artikel 19, onderzoekt de stukken als bedoeld in artikel 20 lid 2, en brengt aan de algemene ledenvergadering verslag van haar bevindingen uit.

  4. De algemene ledenvergadering kan in plaats van de commissie als bedoeld in artikel 20 lid 3 een deskundige aanstellen ter controle van de jaarstukken.

  5. Het bestuur is verplicht aan de commissie alle door haar gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te vertonen en inzage van de boeken en bescheiden van de vereniging te geven.

  6. Het bestuur is verplicht de bescheiden bedoeld in artikel 20 lid 1 en artikel 20 lid 2 ten minste tien jaar te bewaren.

Besluitvorming

Artikel 21

  1. Voor zover de statuten of de wet niet anders bepalen, worden alle besluiten van de organen van de vereniging genomen met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Onder volstrekte meerderheid wordt verstaan: meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen. Indien bij een verkiezing van personen niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die het hoogste aantal stemmen hebben behaald.

  2. Over personen wordt schriftelijk, over zaken wordt mondeling gestemd, tenzij de vergadering op voorstel van de voorzitter anders beslist. Niet juist uitgebrachte stemmen tellen niet mee. Bij staking van stemmen over personen wordt een tweede keer gestemd. Staken de stemmen wederom dan beslist het lot.

  3. Indien er sprake is van tegenstrijdig belang tijdens de stemming, is het betreffende persoon uitgesloten van deelname aan de stemming over het desbetreffende onderwerp en de voorafgaande beraadslagingen. In geval alle aanwezigen een tegenstrijdig belang hebben, kan het besluit toch genomen worden, maar dienen alle overwegingen die aan het besluit ten grondslag liggen schriftelijk te worden vastgelegd.

Bestuurs continuïteit

Artikel 22

  1. In geval van belet van:

    1. een bestuurslid moet het bestuur de belemmerde functie invullen. Als het huidige bestuur niet in staat is om de belemmerde functie binnen vier weken in te vullen, wordt hiervoor een algemene ledenvergadering aangevraagd;
    2. het hele bestuur gedurende minimaal vier weken, wijst het bestuur één of meer personen aan die het bestuur op zich zullen nemen. Deze personen zijn voor de duur van het belet bestuur met de rechten en plichten zoals gedefinieerd in artikel 12 van de statuten;
    3. het hele bestuur waarbij het bestuur niet in staat is om één of meer personen aan te stellen die het bestuur op zich zullen nemen, wordt er door de Raad van Advies een algemene ledenvergadering bijeengeroepen binnen vier weken van het belet. De Raad van Advies leidt hierin de procedure zoals beschreven in artikel 9 tot het vormen van een nieuw bestuur voor het resterende verenigingsjaar. Voordat deze algemene ledenvergadering heeft kunnen plaatsvinden neemt de Raad van Advies tijdelijk de taken van het dagelijks bestuur waar.
  2. In geval van ontstentenis van:

    1. een bestuurslid dient het huidige bestuur een nieuw bestuurslid aan te wijzen ter vervanging van het uitgevallen lid. Deze moet goedgekeurd worden volgens de procedure genoemd in artikel 9. Bij een ontstentenis is het belemmerde bestuurslid niet meer in functie;

    2. het hele bestuur, roept de Raad van Advies een algemene ledenvergadering bijeen binnen vier weken van de ontstentenis. De Raad van Advies leidt hierin de procedure zoals beschreven in artikel 9 tot het vormen van een nieuw bestuur voor het resterende verenigingsjaar. Voordat deze algemene ledenvergadering heeft kunnen plaatsvinden neemt de Raad van Advies tijdelijk de taken van het dagelijks bestuur waar. Bij ontstentenis of belet van alle leden van de Raad van Advies wijst de algemene ledenvergadering een of meer personen aan, die tijdelijk met het bestuur zijn belast. Deze algemene ledenvergadering kan door ieder lid van de vereniging worden bijeengeroepen. De algemene ledenvergadering dient zo spoedig mogelijk in de vacatures te voorzien.

Wijziging van de statuten en ontbinding van de vereniging .

Artikel 23

  1. Besluiten tot wijziging van deze statuten of tot ontbinding van de vereniging kunnen slechts worden genomen met ten minste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen in een algemene ledenvergadering, waarin ten minste vijf procent van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd is. De algemene ledenvergadering wordt gehouden op de statutaire zetel van de vereniging, zoals vastgesteld in artikel 3 van de statuten.

  2. Is in deze algemene ledenvergadering het voorgeschreven aantal leden niet aanwezig of vertegenwoordigd, dan kan in een volgende vergadering, welke tussen twee en zes weken na die eerste vergadering moet worden gehouden, hierover een besluit worden genomen met ten minste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde stemgerechtigde leden.

  3. Zij die de oproeping tot de algemene ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging of ontbinding hebben gedaan, moeten ten minste vijf dagen vóór de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden.

  4. Op de agenda van de algemene ledenvergadering dient het voorstel tot statutenwijziging of tot ontbinding te worden vermeld, alsmede de plaats waar het voorstel voor de leden ter inzage ligt.

  5. Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt. Tot het doen verlijden van de akte is ieder bestuurslid dan wel een door de algemene ledenvergadering gemachtigd persoon bevoegd, onder overlegging van een uittreksel uit de notulen van de vergadering.

Vereffening

Artikel 24

  1. Bij ontbinding van de vereniging is het bestuur belast met de vereffening. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten zoveel mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen die van de vereniging uitgaan, moet aan haar naam worden toegevoegd: in liquidatie.

  2. Een eventueel batig saldo zal toevallen aan de leden, tenzij bij het besluit tot ontbinding aan dit saldo een andere bestemming wordt gegeven.

Reglementen

Artikel 25

  1. De algemene vergadering is bevoegd – op voorstel van bestuur – tot vaststelling of wijziging van reglementen, die geen bepalingen mogen bevatten die in strijd zijn met deze statuten of de wet.
  2. Besluiten tot het vaststellen of wijzigen van een reglement kunnen slechts worden genomen met ten minste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen.

Inschrijving in het verenigingenregister

Artikel 26

  1. Het bestuur is verplicht de vereniging te doen inschrijven in het handelsregister, gehouden door de Kamer van Koophandel en Fabrieken, binnen welker gebied de vereniging haar zetel heeft en een authentiek afschrift van de akte, dan wel een authentiek uittreksel van de akte bevattende statuten, ten kantore van dat register neer te leggen.

  2. Het bestuur zorgt ervoor dat in bedoeld register steeds worden ingeschreven met de benodigde gegevens, de bestuursleden en alle andere personen, die de vereniging kunnen vertegenwoordigen.

  3. Het bestuur zorgt ervoor dat in het “UBO (ultimate beneficial owner)-register” steeds de bestuursleden en alle andere personen die de vereniging kunnen vertegenwoordigen met de benodigde gegevens worden ingeschreven, mits deze personen hiervoor zelf hun akkoord hebben gegeven.

Slotbepaling

Artikel 27

Aan de algemene vergadering komen alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan andere organen zijn opgedragen.